Definicja i zasady poradnictwa
Bezrobotnym i innym osobom poszukującym pracy, mającym trudności w wyborze: zawodu, zatrudnienia lub kierunku szkolenia, powiatowe urzędy pracy oraz centra informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkiego urzędu pracy świadczą usługi w zakresie informacji i poradnictwa zawodowego.
Doradca zawodowy pomaga zaplanować karierę zawodową klienta na każdym etapie jego rozwoju zawodowego.
Usługi z zakresu informacji i poradnictwa zawodowego realizowane są w oparciu o następujące zasady:
-
dostępności usług dla wszystkich osób bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy oraz pracodawców,
-
dobrowolności korzystania z usług poradnictwa zawodowego bez względu na narodowość, płeć, wyznanie, przynależność do organizacji politycznych i społecznych oraz inne okoliczności,
-
swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia,
-
bezpłatności korzystania z usług poradnictwa zawodowego,
-
poufności i ochrony danych osobistych bezrobotnych i innych poszukujących pracy, korzystających usług poradnictwa zawodowego
Podstawowe cele poradnictwa zawodowego to:
-
udzielanie porad ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjecie lub zmianę zatrudnienia, w których wykorzystywane są standaryzowane metody dotyczące w szczególności badania zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
-
udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia, z wykorzystaniem zasobów informacji w formie drukowanej, audiowizualnej i innych nowoczesnych technik przekazu informacji opartych na technologii komputerowej.
Zadania z zakresu informacji i poradnictwa zawodowego realizowane są w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Katowicach (oraz w oddziałach WUP w Bielsku-Białej i w Częstochowie) w ramach Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej.